Ik ben Eveline Barth
maker - kunstvakdocent - tuinvrouw - verbindend
Ik ben een bevlogen maker en educator met een diepe verwondering voor het maakproces en de wereld om mij heen. Al sinds mijn kindertijd ben ik gefascineerd door tekenen, materialen en het creatieve spel van ontdekken. Mijn werk als maker begint vaak met het verlangen om een moment vast te houden, niet slechts als afbeelding, maar als een gelaagde vertelling waarin plek, interactie en gevoel samenkomen. Diezelfde verwondering wil ik ook in anderen aanwakkeren, vooral buiten de muren van het klaslokaal.
Mijn jarenlange ervaring als kunstdocent in het voortgezet onderwijs neem ik mee in mijn buitenschoolse praktijk. Die kennis, gecombineerd met mijn artistieke onderzoekende houding en mijn vermogen om verbindingen te leggen, tussen mensen, disciplines en ideeën, maakt dat ik als educator buiten school een waardevolle bijdrage kan leveren aan kunsteducatie waarin beleving en verwondering centraal staan.
Beleven en ontdekken
Als buitenschoolse educator wil ik ruimte creëren waar verwondering, beleving en ontdekking centraal staan. Mijn benadering is speels, zintuiglijk en verbonden met de omgeving.
Ik geloof sterk in leren door te doen en ervaren, met de natuur, erfgoed en kunst als inspiratiebronnen. Het gaat mij niet alleen om kennisoverdracht, maar om betekenisvolle ontmoetingen: met materialen, met elkaar, met kunst en met de natuur.
Door het gebruik van natuurlijke materialen, druktechnieken en zintuiglijke opdrachten ontstaat een rijke leeromgeving waarin nieuwsgierigheid en experiment worden gestimuleerd. Mijn rol is om te begeleiden, vragen te stellen, te inspireren, en vooral: ruimte te laten voor het onverwachte.
In de toekomst wil ik deze lijn verder ontwikkelen door workshops en projecten te creëren waarin kinderen, jongeren en volwassenen actief worden uitgedaagd om te kijken, voelen, maken en reflecteren. Ik geloof dat buiten school ruimte is voor iets unieks: leren dat raakt, dat verbindt, en dat bijdraagt aan een rijkere kijk op kunst, cultuur en de wereld.