Kaarten  Wonen in de Toekomst

Introductie

Opdracht 1 

“De Tijdmachine”
Stel je voor: je hebt een tijdmachine gevonden en bent terug in het jaar 1933.

Je groepje is een team van jonge ontwerpers die het huis mogen testen voordat de familie Sonneveld er gaat wonen. Jullie hebben de kans om het huis te onderzoeken en te verbeteren.

Jullie missie:

  • Onderzoek het huis alsof jullie ontwerpers zijn.

  • Welke keuzes werken goed en wat zou je anders doen voor jezelf of voor een gezin vandaag?

Opdrachten:

  • Noteer 2 dingen die jullie slim ontworpen vinden.

  • Noteer 1 ding dat je vandaag anders zou aanpakken.

Woonkamer

Opdracht 2 

“Wonen als Theater”
Kies een voorwerp in de woonkamer: bijvoorbeeld een lamp, bank, kast, telefoon of radio. Geef dit object een grappige of bijzondere bijnaam en bedenk een scène waarin het voorwerp de hoofdrol speelt. Dit kan bijvoorbeeld een situatie zijn waarin het voorwerp iets onverwachts doet of een dramatische betekenis heeft.

Wat ga je doen?

  • Geef dit object een bijnaam en bedenk een scène waarin het de hoofdrol speelt (bijv. “De dramatische leeslamp die altijd wil shinen bij het raam”).

  • Schrijf of teken een strip van 3 scènes over dit object, of bedenk een Insta Story in 3 beelden. Wat zegt het object? Waarom is het bijzonder?

Slaapkamer

Opdracht 3

“In mijn hoofd / In dit bed”
Ga even rustig zitten of kijk goed om je heen. Sluit je ogen en stel je voor dat je wakker wordt op een zaterdag in 1933 in dit huis.

Wat ga je doen?
Beantwoord deze vragen in korte zinnen:

  • Wat hoor je?

  • Wat zie je als je uit het raam kijkt?

  • Waar denk je aan vandaag?

  • Wat is je grootste droom?

Speurtocht

Opdracht 4

“De Verborgen Slimheid”
Met je groepje ga je op zoek naar slimme, verborgen of moderne oplossingen in het huis. Denk aan details zoals klapramen, ingebouwde meubels, verborgen verlichting of slimme circulatie.

Wat ga je doen?

  • Zoek 3 slimme oplossingen in het huis die je aanspreken.

  • Maak een foto van je favoriete oplossing of teken het na.

  • Schrijf erbij: Waarom vind jij dit nog steeds slim, of misschien niet?

Eindopdracht

Opdracht 5

“Ontwerp je eigen kamer”
Gebruik alles wat je hebt gezien en ontdekt in Huis Sonneveld als inspiratie voor je eigen droomkamer. Je mag elementen uit het huis gebruiken, maar voeg vooral ook je eigen ideeën toe!

Wat ga je doen?

  • Maak een schets / moodboard van je droomkamer.

  • Denk aan:

    • Welke materialen en kleuren wil je gebruiken?

    • Welke sfeer moet je kamer hebben?

    • Welke technologie of slimme oplossingen wil je toevoegen?